/** * Auto Complete all WooCommerce orders. */

Köpvillkor

Följande villkor gäller vid köp av kurs på HORECA Akademin.se

Vid köp av utbildning

Följande personuppgifter lagras vid en order: Namn, adress, e-post, telefonnummer, födelsedag samt IP-adress samt eventuellt Personnummer. Dessa uppgifter är nödvändig för att kunna fullfölja försäljning och tillhandahållande av våra kurser. Vi behandlar dina uppgifter för att kunna fullgöra vårt åtagande att utföra utbildningen och utfärda certifikat samt för kontakt med andra personer kopplade till utbildningsuppdraget.

När du köper en webbutbildning hos HORECA Akademin får du direkt tillgång till kursen på ditt konto (ett konto skapas automatiskt om inget befintligt konto redan finns registrerat med den angivna e-postadressen).

Du har tillgång till webbkursen i 60 dagar den registrerade beställningen. Webbkursen (eventuella avvikelser från detta kan finnas för vissa kurser, i vilka fall detta då framgår vid beställning).

Tillgången till material gäller endast för den person som har köpt Tjänsten. Kunden får inte på något sätt sprida vidare innehållet till andra eller dela lösenord till konto.

Uppdateringar av tjänster och material

HORECA Akademin förbehåller sig rätten att när som helst uppdatera, ändra, eller ta bort hela eller delar av innehållet i Tjänsten och utbildningarna.

Upphovsrätt

HORECA Akademin innehar samtliga rättigheter, inklusive immateriella rättigheter, till tjänsten och det marknadsförings-, utbildnings- och ev. övrigt material rörande tjänsten och/eller utbildningar som tillhandhålls av HORECA Akademin. Inget i dessa villkor ska tolkas som att dessa rättigheter eller del därav, övergår till Kunden.

Utbildningsinnehåll får ej kopieras eller säljas vidare utan skriftligt tillstånd av HORECA Akademin

Betalning och priser

Kund som önskar beställa Tjänsten ska betala den avgift som gäller vid tidpunkten för beställningen. Tillämpliga priser för Tjänsten framgår av den prislista som återfinns på HORECA Akademins webbplats. Prislistan kan komma att ändras från tid till annan. Alla priser på vår hemsida är angivna inklusive moms och i svenska kronor (SEK) om inget annat skrivs. Priset för Tjänsten framgår av orderbekräftelsen.

Vid betalning efter förfallodag utgår påminnelseavgift om 60 kronor samt dröjsmålsränta enligt räntelagen.

HORECA Akademin erbjuder i samarbete med Swedbank Pay följande betalningsalternativ: Kort, faktura och Swish.

Faktura

För att handla mot faktura måste Kunden ange sitt personnummer eller organisationsnummer. För privatkunder gäller som förutsättning för att få betala mot faktura att Kunden är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige, att Kunden är över 18 år och att Kunden inte får ha några betalningsanmärkningar.

Samtliga fakturor är av HORECA Akademin överlåtna till Swedbank Pay. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas till Kunden.

Fakturans betalningsvillkor är 30 dagar.

Betalning med konto- eller kreditkort

Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. HORECA Akademin använder Swedbank Pay kortbetalningslösning.

Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard. Pengarna reserveras vid ordertillfället.

Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas.

Swish

Betalning med  Swish erbjuds genom Swedbank Pay som betalsätt. Vid val av Swish måste du öppna Swish-applikationen i din smartphone/surfplatta efter att du har slutfört din beställning.

Följ därefter instruktionen som visas i din enhet för att genomföra köpet. När betalningen är godkänd kommer du automatiskt att skickas vidare till sidan för orderbekräftelse.

Vid retur och avbokning sker återbetalning enbart till det Swish konto som köpet är gjort med.

Tänk på att du behöver ha ett giltigt BankID installerat för att kunna genomföra ett köp med Swish.

Webbkurser
För företagskunder är köp av Tjänsten bindande i samband med beställning.

För privatkunder gäller att Kundens beställning av Tjänsten omfattas av lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Avbeställning med full återbetalning kan ske upp till 14 dagar efter den registrerade beställningen. Detta innebär att kunden har rätt att frånträda en beställning av Tjänsten inom ramen för Avtalet utan att ange något skäl (ångerrätt) inom 14 dagar från det att kunden fått en bekräftelse av sin beställning (ångerfristen). För att kunna använda ångerrätten måste du på ett otvetydigt sätt meddela oss om ditt beslut att lämna avtalet vie e-post till info@horecaakademin.se om att kunden vill frånträda sin beställning innan ångerfristen gått ut.

Observera att ångerrätten är begränsad. Kurser som har startats återbetalas inte då tjänsten ses som förbrukad. Kunden medger således att denne inte har någon ångerrätt från och med den tidpunkt då Kunden påbörjar användningen av Tjänsten.

Effekterna av ångerrätten

Om du frånträder detta avtal kommer vi att återbetala alla betalningar vi har fått från dig, inklusive leveranskostnader (med undantag för extra kostnader till följd av ditt val av leverans annat än den billigaste typen av standardleverans vi erbjuder), utan fördröjning och inte senare än 14 dagar efter den dag vi får meddelande om ditt beslut att lämna detta avtal.

Vi kommer att göra återbetalningen med samma betalningsmedel som du använde för den ursprungliga transaktionen, såvida du inte uttryckligen har kommit överens om något annat med oss. I samtliga fall debiteras du ingen avgift till följd av återbetalningen.

Öppna kurser
Sista avbeställningsdag för klassrumskurs (inkluderat livesändningar) är 14 dagar innan kursen startar. Vid avbokning senare än 14 dagar innan kursstart debiteras 20% av kursavgiften. Vid avbokning senare än 7 dagar innan kursen startar debiteras full kostnad.

Företagsförlagda kurser
Vid avbokning av Företagsförlagd kurs kortare tid än 14 dagar före kursstarten debiteras hela den offererade kostnaden.

Kursprogram
 Sista datum för avbokning är 14 dagar efter registrerad beställning eller 14 dagar innan eventuella klassrumskurser i programmet startar. Kursprogram med påbörjade webbkurser återbetalas ej. Avbokning senare än 14 dagar innan den fastställda klassrumskursen startar debiteras med 20 % av kursavgiften. Avbokning senare än 7 dagar innan kursstart debiteras med full avgift.

Gemensamt för företagsförlagda och öppna kurstillfällen är att platsen antingen kan vara fysisk (”klassrumskurs”) eller virtuell i form av livesändning via Internet (”livesänd kurs”).

Om en kursdeltagare uteblir från ett kurstillfälle har kursdeltagaren inte rätt till kompensation, varken monetärt eller i form av nytt kurstillfälle.

Inställd kurs

Vi förbehåller oss rätten att senast två veckor före kursstart ställa in eller senarelägga en öppen kurs i de fall deltagarantalet är för lågt. En öppen kurs kan även ställas in på grund av sjukdom eller annan anledning som ligger utanför HORECA Akademins kontroll.

I dessa fall erbjuds kostnadsfri ombokning till nytt kurstillfälle alternativt krediteras (återbetalas) hela kursavgiften. Inget annat ansvar eller andra ersättningar kan hävdas.

En företagsförlagd kurs kan komma att ställas in i de fall en lärare akut insjuknat och ingen lämplig ersättare finns att tillgå. I dessa fall krediteras den offererade kostnaden och inget annat ansvar eller andra ersättningar kan hävdas.

Fakturering

Öppna och företagsförlagda kurser faktureras på kursdagen om inte annat överenskommits. Webbkurser faktureras i samband med beställning om inte annat överenskommits. Kursprogram faktureras i samband med beställning om inte annat överenskommits.

Kostnader som uppstår vid genomförandet av kurstillfället för företagsförlagda kurser faktureras efter kurstillfället.

Ansvarsbegränsning

HORECA Akademin strävar efter att Tjänsten alltid ska fungera på ett felfritt sätt och tillsammans med de standardwebbläsare som finns.  HORCA Akademin ansvarar dock inte för att tjänsten fungerar felfritt eller utan störningar eller att dessa uppfyller en viss servicenivå.

HORECA Akademin frånsäger sig allt ansvar för olyckor och skador, dataförlust, inkomstförlust, inklusive följdskador, som kan uppstå till följd av feltolkning av innehållet i kurser eller fel i innehållet i kurserna. Vidare ansvarar HORECA Akademin aldrig för skada, förlust eller fel överstigande den summa som kunden har betalat till HORECA Akademin som ersättning för Tjänsten.

Ändring av Allmänna villkor/köpevillkor

Dessa villkor gäller tills vidare. HORECA Akademin förbehåller sig dock rätten att, vid behov, under pågående avtalsperiod justera villkoren utan föregående godkännande från Kunden.

 Tvist

Tvister ska prövas av allmän domstol med Göteborgs tingsrätt som första instans. Svensk lag ska vara tillämplig på tvisten.

För privatkunder gäller dock att vid tvist mellan HORECA Akademin och kunden ska parterna i första hand försöka lösa tvisten genom överenskommelse. Om parterna inte kan enas, kan tvisten avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden. Part har dock alltid rätt att väcka talan vid allmän domstol.

EU-kommissionen erbjuder en webbplats för att hjälpa missnöjda kunder att lösa tvister, på: http://ec.europa.eu/consumers/odr/